Sibirisk katt och Neva Masquerad

Hej alla uppfödare där ute som håller på med den sibiriska katten och/eller Neva Masquerad. De är väldigt många där ute som har dela åsikter om man får para dessa två raser eller inte och de är just de jag vill prata om. Jag vet att detta är en stor grej inom kattavel mellan just dessa två raser men jag skulle vilja höra era åsikter om varför ni tycker de är så fel att para en Neva och en Sibir, det är ju samma ras men två olika färger, dom kan ju inte blir skadade eftersom dom har samma kropp och päls (asså dom kan ju inte te.x få höft eller ryggproblem för de är två katter med olika kropps byggnader) Jag tycker de är väldigt krångligt att den maskade färgen inte är godkänd hos sibiren eftersom de bara skapar konflikter men jag skulle tycka de var roligt om ni ville komentera och skriva era åsikter om varför ni tycker de är så fel eller om ni tycker de är okej så kan ni skriva varför ni tycker de också.
Till er som tycker de är okej 
Tycker ni att de är okej att para en sibirisk katt med en Neva även om den inte bär på colorpoint? om ni inte tycker de så varför inte? Kattungarna kommer ju bära på de då och om ni ändå tycker om färgen så vad gör de om du får te.x 4 kattungar som kan sprida färgen vidare?

Tacksam för alla Komentarer! Kramar från mig och Buzz som tycker denna diskution är väldigt interisant för Buzz tycker iaf de är okej att para alla katter även om han kanske inte får de för mig. ;)
 
 
Någon som kan svara på denna fråga med? 
Vad har katten på bilden för färg? Asså vad heter färgen.


Kommentarer:

1 Airi Andersson:

skriven

Från Ryssland kommer rasen Sibirisk katt, Kattorganisationen WCF, skrev en standard och där står hur de ska se ut i vilka färger och mönster de fanns. Alla Sibiriska katter i alla färger och mönster (även maskade som kallas Neva) får användas i avel om de har en stamtavla och avelsgodkännande. TICA är ett annat förbund som är störst i USA, där får också alla med stamtavla och avelsgodkännande paras. Likaså i alla andra stora förbund såsom SVERAK/FIFe. Du kan lugnt para sibbar med nevor, då de har samma ursprung och bär samma rasegenskaper, det enda som skiljer är colorpointanlaget som ger blåa ögon och ljuskroppsfärg med utvecklad färg på nos, öron, svans och tassar. Många av de Sibirska katterna bär också på anlaget och kan ge maskad avkomma. Nu när alla kattförbund också tillåter det och följer ursprungslandets färger och mönster. Sedan finns det uppfödare som bara vill föda upp skogsfärgade sibbar och det är också okej, då varje uppfödare själv får välja vilka anlag och katter de vill använda.

Svar: Jo de är sant men eftersom de är okej enligt alla dessa förbund så förstår jag inte varför folk blir så arga. Min neva parades med en sibbe och de var folk som blev arga och typ skällde ut ägaren till honan och sa att hon gjorde fel men hon bär på colorpoint så fatta inte varför, de är väl upp till var och en vad dom vill ha för färger på sina katter eller?
Nathalie

2 Airi Andersson:

skriven

De uppfödare i norden som tillhör SVERAK/FIFe som började med Sibirisk katt, fick lära sig att de maskade inte var en godkänd färg, då FIFe inte valde att godkänna de maskade då Sibirisk katt blev en godkänd ras i FIFe. Sedan 2008 blev även de maskade godkända och får sedan dess paras med varandra om de har stamtavla och avelsgodkända enligt alla regler. Många av de tidigare uppfödare anser fortfarande att de maskade inte ska öka i antal och inte paras med sibbar. De är rädda för att det maskade anlaget kommer att öka, så att de inte kan hitta icke-anlagsbärare. Men de har inget problem egenligen, då antalet sibirska katter är väldigt stort. Det är vi som föder upp maskade sibbar som ännu inte har en lika stor avelsbas att välja avelsdjur ifrån som behöver fler. Det tråkiga är att några av dem som är motståndare till maskade sibbar, sprider felaktig information, t ex att avkommor till SIB-NEM parningars avkommor skulle vara sämre än föräldrarna och inte få användas i avel. Men jag är övertygad om att ju fler som inser att det maskade anlaget redan fanns från början och även hos några av första tio i SVerige och de tänker efter själv, hur det hänger ihop. destu fler kommer att respektera att alla uppfödare får välja vilken färg, mönster eller katt de vill använda i avel. De som är rädda för det dom tror är nytt, kommer att med tiden och ökad kunskap om rase, se att de silar mygg och sväljer kameler. Det är upp till var och en så länge man följer reglerna för stambokföring och avel :)

Svar: Jag gillar verkligen din kunskap om rasen! Men jag tycker de är sjukt att alla motståndare eller vad vi nu vill kalla dom ska göra en så stor grej av de hela med tanke på att de katter som bär på genen kan ju fortfarande få icke maskade katter. Som jag tycker te.x inte att hel röda katter är så fina, ska jag då bli förbannad på folk som parar en röd katt med en skölpadsfärgad katt, till exempel bara. Asså var och en ska väl få avla fram den färgen den gillar utan att behöva bli utskälld på något sätt.
Nathalie

3 Magdelen:

skriven

Hej! Under min tid som ägare av en Neva (5 månader) så har ja förstått följande; egentligen är de samma ras men olika färger, MEN sib-ägare verkar ( inte alla) ha svårare att acceptera nevor..... De känns i vissa sammanhang som att "de e nåt som blev över", lite mindre fin än en sib.......
Vissa vill avla utan Neva anlag, visst måste man väl få göra de, men att klaga på de som vill blanda.....de e lågt😫.
Nevor känns som en nagel i ögat på vissa sibägare..... Trist!

Svar: tack för din kommentar. jag håller verkligen med dig! enligt mig är nevan en något finare sibbe. ;)
Nathalie

4 Airi Andersson:

skriven

Ja, det är märkligt att en del uppfödare kämpar så hårt mot något som är naturligt och som funnits med hela tiden. En maskad och en omaskad var modell för rasen och standarden. Det som är mest jämförbart är blå och crème färgade katter. Det fanns och finns blåa katter. Det maskade anlaget är recessivt precis som anlaget för blått. Tänk om uppfödare skulle jobba lika hårt för att få bort alla blåfärgade katter. tillåta att blå får paras med svarta, men att deras kattungar som är blå inte skulle få användas i avel? Fastän blåa sibbar också funnits hela tiden. De som vill föda upp maskade behöver hitta dem med anlaget och maskade katter. de som tycker om alla färger och ögonfärger, väljer de bästa och finaste katterna. de som bara vill ha skogsfärgade sibbar, kan gentesta en av katterna om den inte har anlaget för maskat kan de para med den finaste som de hittar :) Om den bär anlaget och det är viktigt för just den uppfödaren att minska antalet anlagsbärare kan den katten tas ur avel eller så kan de leta efter en som inte har anlaget för maskat. ;) Enkelt. Eftersom alla de är godkända i alla de förbund och organisationer som finns här i norden, borde inte någon klaga, bli arg eller snacka skit, så länge alla följer reglerna.

Svar: bra skrivet! är du själv uppfödare? :)
Nathalie

5 Airi Andersson:

skriven

Ja, jag är uppfödare, först bara sibbar, men efter att ha besökt en SIB-NEM special utställning i Tjeckien där det fanns över 60 nevor och bara 36 sibbar, blev jag intresserad även av nevor. Importerade sedan en nevahona <3. Förra året föddes 1 neva som hade 2 SIB föräldrar, mormor och morfar är sibbar födda hos mig, då blev jag med min andra neva ;)

Det många glömmer är att FIFe är det största förbundet i norden och därför finns det ännu väldigt få maskade sibbar här, men i övriga världen är andra kattorganisationer större och de har haft maskade sibbar sedan långt tillbaka och där samarbetar de för rasens bästa. Det hade varit bättre om FIFe godkänt nevorna som sibbar, men i två nya färgrupper, då hade omställningen och acceptansen gått smidigare och fortare.

Svar: å gud var roligt en sån utställning skulle jag också vilja åka på. :D vad roligt att du är uppfödare då kanske jag kan kontakta dig när jag ska köpa min hona. vill ha en Sibbe som bär på genen så den kan få maskade bäbisar och vill ha den i augusti så du kan jag kontakta dig och se om du har något på g eller färdiga för leverans. ;) jag ska bli uppfödare just nu har jag bara en hane jag hyr ut för avel. :)
Nathalie

6 Eva Dahlin:

skriven

Efter att fått en Neva från två sibiriska katter, ser jag Nevan som en annan färg och kan inte förstå dessa diskussioner. Om jag vill ha maskad katt så parar jag efter det, om jag vill ha röda honor så parar jag efter det. Om jag inte vill ha en speciell färg så avlar jag det. Det viktigaste är väl att vi föder upp sunda friska katter som håller rasstandarden.

Svar: jag håller helt med dig! sluta med alla konflikter och tänk på att katten föds frisk och kry istället de är ju rasistisk och skälla ut folk för att de avlar fram en viss färg. dom är ju också sibiriska katter eftersom dom kan ha sibiriska föräldrar så kan dom väl inte vara en helt annan ras än sina föräldrar bara för den har en annan färg. tack för din kommentar. :D
Nathalie

7 Anonym:

skriven

Inte en helt ny tråd..provar ändå. Jag tycker nevor är underbara och vill lära mig mer. Vilka olika färgteckningar kan nevor ha? Röd, grå..hur ser en snygg/fin Neva ut i teckningen? Hoppas på svar

Svar: hej. förlåt för mitt svar har dröjt evigheter men har haft bloggen avstängd ganska länge. en Neva kan ha alla färger som en maskad katt kan ha (dvs mörk på dom kallaste ställena på kroppen som är svans, ansikte, öron, och ben men dom bad ha vita tassar men det ska se ut som den bär en mask) vad den ska ha för teckning beror helt på vad den har för teckning när den föds. är det te.x tabby som min buzz är så ska den se ut som en tabby mönstrad katt ska göra. det finns inte så mycket mer jag kan förklara men förstår att du är intresserad för det här med kattens färger är en evighets vetenskap. jag har lärt mig massor genom att googla runt och titta på bilder och läst om vad te.x tabby och tigre är för något. jag rekommenderar dig att göra detsamma :) tack för din kommentar <3
Nathalie

8 Jennie Landqvist:

skriven

Hej! Fick precis se din katt och älskar hans utseende! Ska du para honom eller har en kull på gång så får du väldigt gärna höra av dig! Jag söker en hona för eventuell framtida avel. Mvh Jennie

Svar: hej Jennie förlåt men nu förstår jag inte riktigt. katten på bilden i inlägget är inte min katt men jag har en hane som går i avel som heter Buzz och du skriver hans och honom i början av kommentaren men sen låter det som du vill ha en kattunge från en hona du tror att jag har och vill därför på peka att denna hona på bilden är inte min katt. men Buzz lånas ut för avel om du är intresserad av det. Men jag har en Hona hemma som ska paras med Buzz i framtiden. kommer nog bli ca i december med en sköldpaddsfärgad sibir som bär på colorpoint genen. :) tack för din kommentar <3
Nathalie

Kommentera här: