De där brottsregistret..?

De där brottsregistret på nätet har legat och gnagt  mitt huvud hela morgonen så jag gick in och tittade på de och fattar helt ärligt inte varför de är en sån stor grej för alla. Hela tiden har man haft tillgång till folks brottsregister, man har bara behövt gå till polisen och bett om de så har man fått de, de är lixom offentliga handlingar men nu bara för de är på internett nu så är de värsta grejen och dessutom så behöver du betala för att få se de nu och inte ens de behövd man göra förut (tror jag iaf inte) 
När du söker ett jobb som te.x dagisfröken måste man ändå be polisen skicka hem ens brottsregister så man kan visa upp de nu kan dom ju bara söka själva är inte bättre? 
Men de jag inte riktigt fattar är varför alla säger "jag har tagit mitt straff men nu är de som jag fortfarande är straffad" de har ju lixom alltid varit offentliga handlingar så vad är de för skilnad? jag är kanske trög men jag förstår inte de och vem skulle vilja betala för att få se någons brottsregister som man inte har med att göra, tex du som bor i norrköping på blablabla vägen 54 som jag inte ens vet vad du heter varför skulle jag slösa mina pengar på att kolla upp vad du har gjort för brott? de är ju nogot man kollar med dom man har i sin närhet eller te.x om man ska anställa någon eller träffa någon man inte känner och efter 5 år försvinner ju de som står där så om jag ser på ditt cv att du har jobbat i 3 år och skött dig så är de väl ändå de man kollar upp och inte låser fast sig på att du gjorde ett brott för 4 år sen. 
Jag personligen tycker inte de är någon stor grej och inte heller helt fel då jag skulle kollat med den jag te.x skulle anställa varför han/hon har den här domen och vad de var som hände, kanske han gav någon en örfil på fyllan och åkte dit för misshandel men de stor ju inte mig för på jobbet kommer han ju inte vara full. (bara ett tillexempelt) 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Problemet är dom med hemlig identitet som blivit utsvängda där med både adress och personnr...

Svar: A okej de är inte okej! Verkligen inte! De visste jag faktist inte om men när jag tänker efter är de väldigt dumt att dom lägger ut addres överhuvud taget på grund av många anledningar som te.x hämd osv från någon sur person. men att människors brott syns på internet förstår jag inte varför de ska bli så stor grej för de har man alltid kunnat få se bara de att nu finns de på internett och lite lättare att få tag på. :)
Nathalie

Kommentera här: